Záleží nám na vašom súkromí
Pomocou súborov cookie a súvisiacich technológií, ako aj spracovaním vašich údajov môžeme lepšie prispôsobiť zobrazovaný obsah vašim potrebám.Udelením súhlasu s ukladaním informácií na vašom koncovom zariadení alebo s prístupom k informáciám a spracovaním údajov, a to aj v oblasti profilovania, trhu a štatistickej analýzy, budete môcť na stránkach Allegro ešte ľahšie nájsť presne to, čo hľadáte a čo potrebujete.Správcami vašich údajov bude spoločnosť Allegro, ako aj niektorí partneri, s ktorými spolupracujeme.
Jednoduchšie používanie našich stránok, zobrazovanie a meranie personalizovaného obsahu a reklám, vytváranie štatistík a zlepšovanie funkčnosti.Súhlas je dobrovoľný. Môžete ho kedykoľvek odvolať alebo obnoviť v záložke Nastavenia súborov cookie na hlavnej stránke. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracovania vykonaného pred odvolaním.
zásady používania súborov cookiezásady ochrany osobných údajovPneumatiky sú dôležitou súčasťou výbavy vozidla. Ak ich stav nezodpovedá štandardom, môžeme sa vystaviť nebezpečenstvu. Pneumatiky určujú priľnavosť auta a dĺžku brzdnej dráhy. Aby ste predĺžili ich životnosť, pravidelne (aj pri každom tankovaní) kontrolujte hladinu tlaku vzduchu v kolesách. Príliš nízke, ako aj príliš vysoké majú nepriaznivý vplyv na behúň – výrazne urýchľujú jeho opotrebovanie. Preto sa oplatí kúpiť si príručný tlakomer, ktorý uľahčí kontrolu hladiny vzduchu v kolesách.
Záleží na veku pneumatiky?
Túto otázku si kladú najmä vodiči, ktorí si kupujú ojazdené pneumatiky (ak sú dobre udržiavané, na kúpe ojazdených nie je nič zlé). Problém sa začína vtedy, keď si všímame len výšku behúňa. Nevedomí zákazníci si často kupujú pneumatiky s behúňom s výškou napr. 6 mm a tešia sa z výhodného obchodu – ale nevenujú pozornosť roku výroby pneumatiky. A to je veľká chyba! Používané pneumatiky už po niekoľkých rokoch používania (a aj „odpočinku“ v garáži) strácajú mnohé vlastnosti, čo má za následok ich praskanie a tvrdnutie zmesi. V dôsledku toho sa zhoršuje ich priľnavosť a zvyšuje brzdná dráha vozidla.
Hlavným faktorom, ktorý nepriaznivo ovplyvňuje stav pneumatík, je slnečné žiarenie. Znamená to, že ak kúpime aj nepoužívané pneumatiky skladované v nevhodných podmienkach, dostaneme produkt s oveľa horšími parametrami, ako uvádza výrobca. Žiaľ, najmä pri pneumatikách z druhej ruky predávajúci často ponúkajú pneumatiky, ktoré boli uskladnené napríklad vonku a položené jedna na druhej. Takéto skladovanie má za následok dodatočné napätia v pneumatikách a ich deformáciu. Preto, ak sa rozhodneme pre ojazdené pneumatiky, dátum výroby by mal byť jedným z hlavných parametrov (spolu s hrúbkou behúňa a nepoškodenosťou), ktorý je potrebné vziať do úvahy pri rozhodovaní o nákupe.
Nové pneumatiky
Trochu iná situácia je, keď kupujeme úplne nové pneumatiky, ktoré boli skladované vo vhodných podmienkach (vertikálna poloha, tmavé miesto, vhodná teplota). Vtedy je dátum výroby menej dôležitý. Dobre uskladnená 3 – 4-ročná pneumatika si totiž zachováva rovnaké vlastnosti ako guma, ktorá práve opustila továreň, no často je o niečo lacnejšia. Pri kúpe nového zariadenia u overeného predajcu nemusíme hľadať zariadenie vyrobené pred niekoľkými týždňami.
Ako posúdiť stav pneumatík a kedy ich vymeniť?
Každá pneumatika sa časom stane nepoužiteľnou. Predpisy však neurčujú dátum, kedy by sa mala vymeniť za novú. Preto sa oplatí systematicky samostatne kontrolovať pneumatiky. Začnime dôkladnou kontrolou pneumatiky, či nie je prasknutá a či ju výška behúňa nediskvalifikuje z ďalšieho používania.
Väčšina pneumatík má tzv. indikátor opotrebovania (TWI), ktorý umožňuje posúdiť stav behúňa bez špecializovaných nástrojov. TWI sa vyskytuje v podobe gumeného výstupku na obvode pneumatiky s výškou 1,6 mm. Je to predpísaná minimálna výška, akú môže mať behúň. Nižšia vylučuje pneumatiku z používania. Netreba však čakať do poslednej chvíle. Najlepším a najbezpečnejším riešením je výmena pneumatík, keď má výška behúňa v letných pneumatikách 3 mm a zimných – 4 mm. Na porovnanie nová guma má behúň s výškou 8 – 9 mm. Jeho presnú hodnotu ľahko zistíme pomocou merača hĺbky behúňa
Mnoho vodičov tvrdí, že jednu súpravu pneumatík možno používať aj 10 rokov. Zdravý rozum nám však káže, aby sme gumy nepoužívali príliš dlho. Je lepšie ich vymeniť približne po 5 rokoch od dátumu prvého výjazdu na cestu. Pri kúpe nových pneumatík si jednoducho spočítame, ako dlho boli používané. Horšie na tom sme, ak sme kupovali ojazdené pneumatiky. Nevieme totiž posúdiť, či bola daná súprava namontovaná hneď po opustení továrne, alebo niekoľko rokov ležala.
Ako samostatne skontrolovať vek pneumatiky?
Kontrola veku pneumatík je veľmi jednoduchá záležitosť, ktorá si od vodiča nevyžaduje žiadne náradie. V tomto prípade takisto nie sú potrebné žiadne odborné znalosti o pneumatikách. Každý výrobca je povinný na ich vonkajšej strane umiestniť informáciu o tom, kedy daný kus opustil továreň. Dátum výroby gumy sa nachádza v kóde DOT, ktorý musíme nájsť na ráme pneumatiky.
DOT obsahuje okrem iného: identifikačný kód továrne, kde bola pneumatika vyrobená, ako aj oválny rám so štyrmi číslicami. Prvé dve označujú týždeň, zatiaľ čo ďalšie označujú rok výroby pneumatiky. Na pneumatike, ktorú uvádzame, sú tieto štyri číslice: 2, 6, 1, 2. Znamená to, že táto pneumatika bola vyrobená v 26. týždni roku 2012.
Pri výmene pneumatík je po skončení sezóny dobré zabezpečiť ich správne uskladnenie. Na tento účel môže byť užitočný kryt, ktorý zaručí ochranu pred svetlom, ktoré môže pneumatiky poškodiť.