Záleží nám na vašom súkromí
Pomocou súborov cookie a súvisiacich technológií, ako aj spracovaním vašich údajov môžeme lepšie prispôsobiť zobrazovaný obsah vašim potrebám.Udelením súhlasu s ukladaním informácií na vašom koncovom zariadení alebo s prístupom k informáciám a spracovaním údajov, a to aj v oblasti profilovania, trhu a štatistickej analýzy, budete môcť na stránkach Allegro ešte ľahšie nájsť presne to, čo hľadáte a čo potrebujete.Správcami vašich údajov bude spoločnosť Allegro, ako aj niektorí partneri, s ktorými spolupracujeme.
Jednoduchšie používanie našich stránok, zobrazovanie a meranie personalizovaného obsahu a reklám, vytváranie štatistík a zlepšovanie funkčnosti.Súhlas je dobrovoľný. Môžete ho kedykoľvek odvolať alebo obnoviť v záložke Nastavenia súborov cookie na hlavnej stránke. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracovania vykonaného pred odvolaním.
zásady používania súborov cookiezásady ochrany osobných údajovČo znamenajú čísla a symboly umiestnené na pneumatikách a ráfikoch?
Koleso je jedným z najdôležitejších komponentov každého auta. Kolesá zabezpečujú autám možnosť pohybu. Takisto zmierňujú nerovnosti vozovky, po ktorej auto jazdí. Pre bezpečnosť je mimoriadne dôležité, aby boli kolesá vyberané v súlade s odporúčaniami výrobcu automobilu. Len tak môžu správne plniť svoju funkciu. A ako sa vyberajú? Pomocou špeciálnych symbolov.
Koleso sa skladá z dvoch základných častí. Prvým je diskové koleso, nazývané aj ráfik. Ráfik môže byť vyrobený z ocele (oceľový ráfik), hliníka (hliníkový ráfik) alebo to môže byť hybridné koleso vyrobené z rôznych zliatin. Druhou časťou kolesa je pneumatika – každá je vyrobená zo syntetického kaučuku, prírodného kaučuku a celého radu chemických prísad, ktoré sú tajomstvom výrobcu. Účelom pneumatiky je poskytnúť správnu priľnavosť na akomkoľvek povrchu, prenos hnacej sily generovanej motorom, ako aj brzdnej sily. V súčasnosti dbáme aj na to, aby bola pneumatika tichá a vytvárala čo najnižší valivý odpor, čo sa premieta do spotreby paliva.
To všetko však bude možné len vtedy, ak budú ráfiky a pneumatiky vybrané pre auto v súlade s odporúčaniami výrobcu. Výrobca automobilu uvádza odporúčané a voliteľné rozmery ráfikov a pneumatík určených na použitie v danom automobile. Okrem toho sa na pneumatikách nachádza celý rad iných označení.
Schopnosť čítať označenia uvedené na ráfikoch a pneumatikách je užitočná pre každého vodiča. Ako teda čítať tajomné symboly na pneumatikách a ráfikoch automobilov? Budeme sa venovať všetkým najdôležitejším.
Označenia používané na pneumatikách automobilov
Šírka pneumatiky (šírka priečneho prierezu pneumatiky) vyjadrená v milimetroch. Meraná na najširšom mieste, z jednej strany pneumatiky na druhú. V našom prípade – 195.
Pomer výšky prierezu pneumatiky k šírke prierezu pneumatiky, vyjadrený v percentách. V našom prípade – 60. Znamená to, že výška boku našej pneumatiky predstavuje 60 % šírky pneumatiky. Ak je šírka pneumatiky 195 mm, výška bočnice pneumatiky bude 60 % zo 195 mm, čiže 117 milimetrov.
Priemer osadenia. Je to priemer ráfika, na ktorý je možné namontovať danú pneumatiku, vyjadrený v palcoch. V našom prípade je to R15, čiže 15 palcov.
Maximálna nosnosť pneumatiky (index nosnosti). V našom prípade – 88. Index nosnosti sú dve číslice, ku ktorým je pripísaná konkrétna hodnota v kilogramoch. A tak:
- index 80 označuje, že maximálna nosnosť pneumatiky je 450 kg;
- index 81 označuje, že maximálna nosnosť pneumatiky je 462 kg;
- index 85 označuje, že maximálna nosnosť pneumatiky je 515 kg;
- index 88 označuje, že maximálna nosnosť pneumatiky je 560 kg;
- index 95 označuje, že maximálna nosnosť pneumatiky je 710 kg – a tak ďalej.
Okrem indexu môže mať pneumatika na bočnici aj nápis max LOAD, s uvedením maximálnej nosnosti v kg aj v lb.
Označenie maximálnej rýchlosti, ktorou môže auto s daným typom pneumatík jazdiť, pomocou tzv. indexu rýchlosti. V našom prípade je to V. Index rýchlosti je jedno písmeno, ku ktorému je pripísaná konkrétna hodnota maximálnej rýchlosti, ktorou sa môže auto pohybovať. To znamená, že:
- pneumatika s indexom P umožňuje jazdu maximálnou rýchlosťou do 150 km/h;
- pneumatika s indexom Q umožňuje jazdu maximálnou rýchlosťou do 160 km/h;
- pneumatika s indexom T umožňuje jazdu maximálnou rýchlosťou do 190 km/h;
- pneumatika s indexom U umožňuje jazdu maximálnou rýchlosťou do 200 km/h;
- pneumatika s indexom V umožňuje jazdu maximálnou rýchlosťou do 240 km/h.
Dátum výroby pneumatiky – vo forme štvorciferného kódu. Prvé dve číslice označujú poradie týždňa v roku. Posledné dve – rok. Napr. 1518 – pneumatika bola vyrobená v 15. týždni roku 2018. Čerstvá, priamo z výroby!
Pozrime sa na inú pneumatiku – 4001, čiže 40. týždeň roku 2001. Táto pneumatika je už vhodná len na likvidáciu v zbere druhotných surovín. Pneumatiky staršie ako 10 rokov sa nesmú používať. Ibaže by sme mali nápad použiť pneumatiku napríklad ako záhradnú labuť alebo kvetinový záhon.
Symbol E (E2, E4 atď.), teda homologácia pneumatík v Európskej únii. Veľmi dôležitý symbol, pretože v posledných rokoch sa dovážalo veľa pneumatík z ďalekého východu, predovšetkým z Číny. Homologácia znamená, že pneumatika prešla príslušnými testami a je bezpečná.
Pri pneumatikách s asymetrickým dezénom (iný dezén na oboch stranách pneumatiky) alebo smerovým dezénom je na bokoch pneumatiky informácia uľahčujúca jej montáž. Môže to byť nápis ROTATION so šípkou, ktorá označuje smer, ktorým sa má koleso otáčať pri pohybe vpred.
V prípade asymetrického dezénu sa používa označenie OUTSIDE a INSIDE. OUTSIDE označuje bok pneumatiky, ktorý má smerovať von z auta, INSIDE – bok pneumatiky, ktorý má smerovať dovnútra.
Namiesto anglických slov INSIDE a OUTSIDE môže výrobca pneumatík použiť alternatívne INTERIOR (bočnica pneumatiky smerujúca dovnútra) a EXTERIOR (bočnica pneumatiky smerujúca von).
Označenie zimných pneumatík – najčastejšie je to oblak so snehom alebo snehová vločka s horami v pozadí. Môže to byť aj symbol 3PMSF.
Označenia letných pneumatík – najčastejšie slniečko.
Označenia viacsezónnych (celoročných) pneumatík – môže to byť len oblak s horami v pozadí, ako v prípade zimných pneumatík, aj nápis 4 seasons, vedľa seba sa vyskytujúce symboly letných a zimných pneumatík, čiže oblak s horami v pozadí a slnko, alebo iná kombinácia.
Alebo takto…
Označenie materiálov použitých na výrobu kordových závitov, ktoré sú základným prvkom konštrukcie pneumatiky.
Označenie M plus S, ktoré potvrdzuje, že pneumatika je vhodná na jazdu po blate a snehu. Nie je to označenie zimnej pneumatiky. Často sa však vyskytuje na zimných pneumatikách, čo je samozrejmé.
Názov výrobcu pneumatiky, obchodný názov modelu pneumatiky a krajina, kde bola pneumatika vyrobená.
Okrem toho typický európsky vodič si môže ešte všimnúť aj také označenia ako:
- SAFETY WARNING – prevádzkové upozornenia, informujúce o podmienkach, za ktorých sa pneumatika nesmie používať.
- MAX INFLATION – maximálny tlak, ktorý môže byť v danej pneumatike. V tomto prípade je aj tak najdôležitejším údajom tlak, ktorý uvedie výrobca auta. Pneumatiku je potrebné nafúkať na ten.
- RUN FLAT, RFT, EMT, ZP, DSST – označenia pneumatík typu run flat. Sú to prémiové pneumatiky, so spevnenými bočnicami. V prípade prepichnutia môžu boky uniesť hmotnosť auta a umožnia dojazd do dielne obmedzenou rýchlosťou.
- TWI – pneumatika s týmto symbolom má indikátor opotrebovania – gumené návary v hlavici pneumatiky, s výškou 1,6 mm, vďaka ktorým vodič vie, že výška dezénu dosiahla hraničnú úroveň.
Symbolov na pneumatikách môže byť viac, ale všetky najdôležitejšie sme už vymenovali. Je čas venovať sa druhej časti kolesa, čiže diskovému kolesu, alebo ako sa to ľudovo hovorí: ráfiku (oceľovému alebo hliníkovému).
Označenia používané na ráfikoch automobilov
V prípade typických oceľových ráfikov sa používajú zvyčajne dve označenia a úplne postačujú.
- Priemer ráfika vyjadrený v palcoch – napr. R15, čiže štandardných 15 palcov, používa sa v kompaktných automobiloch.
- Rozstup montážnych skrutiek a ich počet. V tomto prípade sa používa označenie POČET SKRUTIEK x ROZSTUP, napr. 4 x 100.
Čo to znamená? Náš ráfik má 4 montážne otvory:
Sú usporiadané do kruhu s priemerom 100 mm.
Komplikovanejšia je situácia s modernými hliníkovými ráfikmi.
Označenie na hliníkových ráfikoch
Aké označenia sa musia nachádzať na hliníkových ráfikoch?
Priemer ráfika – vyjadrený v palcoch.
Šírka dutiny ráfika – vyjadrená v palcoch.
Profil prierezu ráfika – parameter v tvare písmena určuje tvar časti ráfika, ktorú bude prekrývať namontovaná pneumatika.
- H – hrbolček po vnútornej strane ráfika;
- H2 – hrbolček po vnútornej aj vonkajšej strane ráfika;
- FH – plochý hrbolček po vnútornej strane ráfika;
- FH2 – plochý hrbolček po vnútornej aj vonkajšej strane ráfika;
- EH2/EH2+ – rozšírený hrbolček používaný v pneumatikách typu RUN FLAT;
- CH – kombinácia dvoch typov hrbolčeka.
Počet montážnych skrutiek (matíc) a ich rozstup. Rovnako ako v prípade oceľových ráfikov – rozstup skrutiek alebo matíc nie je nič iné ako priemer kruhu, na ktorom sa nachádzajú skrutky.
Profil príruby ráfika (alebo typ okraja). Písmenový parameter určuje, aký tvar má okraj ráfika. Používajú sa tu písmenové označenia:
- J – osobné autá;
- JJ – terénne autá;
- P, K – staré osobné autá;
- G, H – nákladné autá a ľahké nákladné autá.
Priemer centrálneho otvoru – v milimetroch. Tento parameter určuje, či je možné ráfik namontovať na čap náboja. Ak je priemer stredového otvoru ráfika príliš veľký, možno používať strediace krúžky.
Osadenie ráfika (ET) – v milimetroch. Tento parameter určuje vzdialenosť medzi montážnym diskom ráfika a osou symetrie ráfika.
Existujú rôzne spôsoby zapisovania vyššie uvedených údajov. Najbežnejší je napríklad 6J x 15 H.
Ale môžu byť aj iné.
6J x 15 x 44
Čo to znamená? Že šírka dutiny nášho ráfika je 6 palcov, jeho okraj je prispôsobený pre osobné autá (J), priemer ráfika je 15 palcov a hĺbka osadenia (ET) je 44 milimetrov.
- 227,66 €
- Kolesá 16 4x108 PEUGEOT 3008 I (2009-2016) NEW kpl
za 0 € so
- 227,66 €
- Kolesá 16 CITROEN BERLINGO I (1996-2008) NEW kpl.
za 0 € so
- 91,00 €
Záruka najnižšej ceny- 1x RÁFIK DOTZ 4x4 6x 15 5x139,7 ET0 / SUZUKI JIMNY
za 0 € so
- 227,66 €
- Kolesá 16 CITROEN C3 III (2016-) NOVINKA sada 4 ks
za 0 € so