Záleží nám na vašom súkromí
Pomocou súborov cookie a súvisiacich technológií, ako aj spracovaním vašich údajov môžeme lepšie prispôsobiť zobrazovaný obsah vašim potrebám.Udelením súhlasu s ukladaním informácií na vašom koncovom zariadení alebo s prístupom k informáciám a spracovaním údajov, a to aj v oblasti profilovania, trhu a štatistickej analýzy, budete môcť na stránkach Allegro ešte ľahšie nájsť presne to, čo hľadáte a čo potrebujete.Správcami vašich údajov bude spoločnosť Allegro, ako aj niektorí partneri, s ktorými spolupracujeme.
Jednoduchšie používanie našich stránok, zobrazovanie a meranie personalizovaného obsahu a reklám, vytváranie štatistík a zlepšovanie funkčnosti.Súhlas je dobrovoľný. Môžete ho kedykoľvek odvolať alebo obnoviť v záložke Nastavenia súborov cookie na hlavnej stránke. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracovania vykonaného pred odvolaním.
zásady používania súborov cookiezásady ochrany osobných údajov5 odporúčaných výrobcov brzdových doštičiek a kotúčov
Brzdy sú jedným zo základných systémov, ktoré zaisťujú bezpečnú jazdu. Každý brzdový systém si vyžaduje správny servis. Najčastejšie vymieňanými prvkami sú brzdové doštičky a kotúče, pretože práve ony sa najrýchlejšie opotrebúvajú. Zistíme, ktorí výrobcovia brzdových doštičiek a kotúčov dbajú na bezpečnosť na cestách.
Reading time: 10 min
Efektívny brzdový systém je základom komfortu a bezpečnosti jazdy. Brzdové doštičky a kotúče sú prvky, ktoré sa v porovnaní s inými komponentmi auta pomerne rýchlo opotrebúvajú. Medzi najčastejšie príznaky opotrebovaných kotúčov a doštičiek patria:
- viditeľné stopy nerovnomerného opotrebovania na povrchu kotúča,
- znížená účinnosť brzdenia,
- hluk trenia, škrípanie pri brzdení,
- vibrácie alebo odskakovanie brzdového pedála,
- ťahanie pri brzdení.
Mnoho vodičov si kladie otázku, kedy a ako vymeniť brzdové doštičky, prípadne ako často vymieňať brzdové kotúče. Frekvencia servisu závisí od mnohých faktorov, vrátane štýlu jazdy a kvality materiálov použitých na výrobu. Bežne sa dá predpokladať, že brzdové doštičky sa vymieňajú po 30 – 40 000 km, kým kotúče – pri každej druhej výmene doštičiek, t. j. po prejazdení 60 – 80 000 km. Dôležité je, že v prípade brzdového systému ide väčšinou ruka v ruke cena s kvalitou a tie najlacnejšie majú často ďaleko od dokonalosti – z hľadiska životnosti, brzdnej účinnosti a komfortu používania. Preto pri servise brzdového systému odporúčame vyberať diely od overených značiek. Prezradíme vám, ktorí výrobcovia doštičiek a kotúčov si zaslúžia osobitnú pozornosť.
Brembo - líder na trhu z Talianska
Jedným z lídrov na trhu je firma Brembo. Talianska spoločnosť založená v roku 1961 sa od začiatku špecializovala na výrobu brzdových kotúčov pre trh náhradných dielov. Postupom času sa v ponuke spoločnosti objavili aj ďalšie komponenty brzdového systému.
V súčasnosti Brembo vyrába jednotlivé komponenty aj kompletné brzdové systémy a dodáva ich do najpopulárnejších automobilov na celom svete. O kvalite bŕzd Brembo netreba veľa hovoriť. Stačí sa pozrieť na značky, ktoré používajú ich produkty ako originálnu výbavu svojich áut, tzv. OEM (Original Equipment Manufacturer). Medzi ne patria okrem iného výrobcovia luxusných áut, t. j. Ferrari, Porsche, Corvette, ale nechýbajú medzi nimi ani značky populárne na poľských cestách, napríklad: BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Nissan, Opel, Peugeot, Volkswagen a taliansky výrobca, ktorému Brembo čiastočne vďačí za svoj medzinárodný úspech, Alfa Romeo.
Viete, že...
Brembo okrem originálnej výbavy ponúka aj vysokokvalitné náhradné diely do väčšiny modelov áut. Podľa údajov zo stránky výrobcu sortiment pasuje na vyše 95 % áut jazdiacich na cestách. OEM aj náhradné diely sa vyrábajú v rovnakých továrňach a sú plne zhodné s originálom. Ak hľadáte veľmi kvalitné brzdy, oplatí sa venovať pozornosť sérii Brembo XTRA.
- Kotúče Brembo XTRA – kotúče z tejto série majú na svojom povrchu otvory, ktoré zlepšujú účinnosť brzdenia celého systému – čistia doštičky od škodlivého prachu vznikajúceho pri ich odieraní, na mokrej vozovke pretrhávajú vodný film a uľahčujú odvádzanie tepla.
- Doštičky Brembo XTRA – pre maximalizáciu brzdnej účinnosti sa oplatí zostať pri sérii XTRA. Tieto doštičky dobre fungujú s vŕtanými a štrbinovými kotúčmi a možno ich bez problémov inštalovať s inými druhmi kotúčov. Podľa testov výrobcu sa brzdové kotúče XTRA opotrebúvajú pomalšie so zodpovedajúcimi doštičkami z rovnakej série ako pri použití iných doštičiek.
Ceny doštičiek a kotúčov série XTRA závisia od konkrétneho modelu auta. Napríklad kompletná sada na prednú nápravu (doštičky + kotúče) pre Škodu Superb III stojí okolo 150 EUR.
ATE - nemecký výrobca s dlhou históriou
Je to nemecká firma, ktorá dosiahla svoje prvé úspechy na trhu bŕzd už po skončení prvej svetovej vojny. Jedným z nich bola inštalácia bŕzd ATE Lockheed do auta Adler Standard 6, čím sa stal prvým automobilom v Európe vybaveným hydraulickým brzdovým systémom.
ATE má viac ako 100-ročnú skúsenosť a zameriava sa predovšetkým na výrobu brzdových kotúčov. Vďaka ich predaju na úrovni 4 miliónov je popredným výrobcom týchto komponentov v Európe. Produkty ATE používa mnoho kľúčových značiek ako originálne vybavenie, okrem iného Audi, Volkswagen, Seat, BMW.
Spoločnosť ponúka svoje produkty v 75 krajinách na celom svete a okrem OEM dielov sa jej darí aj na trhu náhradných dielov, kde jej patrí prvé miesto v Nemecku a druhé v Európe.
Medzi brzdovými kotúčmi, ktoré sú výkladnou skriňou firmy ATE, môžeme rozlíšiť dve hlavné série – ATE Original a ATE PowerDisc.
- ATE Original – sú osvedčené brzdové kotúče. Kotúče ATE Original sú vyrobené z vysokokvalitnej liatiny, čo priaznivo ovplyvňuje ich odolnosť a komfort používania, keďže sa pomalšie opotrebúvajú a zabraňujú pískaniu pri brzdení. K nim sú určené brzdové doštičky z tej istej série – ATE Original. Hotová súprava na prednú nápravu pre Škodu Superb III stojí približne 120 EUR.
- ATE PowerDisc – ponuka pre náročnejších, ktorí chcú mať vo svojom aute brzdy športového typu. Hlavným prvkom, ktorý zlepšuje výkon týchto kotúčov, sú drážky prebiehajúce po ich povrchu. Pomáhajú odstraňovať prach z doštičiek vznikajúci pri brzdení a lepšie odvádzajú vodu a plyny z povrchu brzdového kotúča. Osvedčia sa v náročnejších podmienkach, napríklad pri rýchlej jazde na diaľnici, kde sa brzda často používa energickejšie, a preto sa kotúče zahrievajú na najvyššie teploty. Drážka na brzdovom kotúči tiež pomáha vizuálne určiť stupeň opotrebovania. Ak totiž prestane byť viditeľná, znamená to, že kotúč treba vymeniť – je to uľahčenie, pretože nie je potrebné merať ich hrúbku, ako je to v prípade štandardných kotúčov.
Výrobca pre kotúče ATE PowerDisc odporúča tiež použiť doštičky ATE Original. Pri Škode Superb III za doštičky + kotúče na prednú nápravu zaplatíme približne 160 EUR.
Bosch - spoločnosť známa veľmi vysokou kvalitou
Medzi odporúčanými výrobcami nemôže chýbať firma Bosch, ktorá vznikla v roku 1886 v Stuttgarte a v Poľsku svoje prvé závody otvorila v roku 1991.
Úspechy spoločnosti Bosch nemožno podceňovať. Medzi najpozoruhodnejšie patria:
- Prezentácia prvej servobrzdy v roku 1927.
- V roku 1978 v spolupráci so značkou Mercedes prezentovali prvý automobil vybavený štvorkolesovým systémom ABS.
- Vynález a patentovanie systému ESP (povinný od roku 2014 v každom novom automobile), ktorý bol po prvýkrát predstavený v roku 1995.
Bosch dodáva svoje brzdy (a nielen tie) ako originálne vybavenie (OEM) pre mnohé kľúčové značky. Kotúče aj doštičky sú veľmi dobrej kvality a možno ich odporučiť ako diely na montáž pri servise bŕzd. Rovnako ako v prípade vyššie spomínanej konkurencie – doštičky a kotúče Bosch vyberieme bez problému do väčšiny súčasných automobilov. Spoločnosť nemá špecifické produktové rady, preto neuvádzame konkrétne modely.
TRW - dobrý pomer ceny a kvality
de o ďalšieho lídra na trhu s náhradnými dielmi pre európske osobné a nákladné autá. Tento americký výrobca okrem brzdového systému vyrába aj komponenty riadenia a odpruženia. Diely TRW sú vyrobené z veľmi kvalitných materiálov a sú porovnateľné s originálnou výbavou.
Ročná produkcia brzdových kotúčov sa podľa údajov výrobcu pohybuje okolo 12 miliónov kusov, čo pokrýva približne 98 % dopytu automobilového trhu. Pri hľadaní autodielov si môžeme byť istí, že aj my si z ponuky TRW budeme vedieť vybrať ten správny model pre seba. TRW je podľa nášho názoru jedným zo zaujímavejších hráčov na trhu, pokiaľ ide o pomer ceny a kvality, a v niektorých prípadoch diely tejto spoločnosti pozitívne prekračujú kvalitatívne požiadavky stanovené výrobcami na výrobu dielov používaných pri prvej montáži do ich vozidiel. Príkladom sú kotúče TRW s vyšším obsahom uhlíka, tzv. High Carbon.
- TRW High Carbon – tento typ kotúča je model, ktorý dostáva pozitívne ohlasy od mnohých ľudí. Vyšší obsah uhlíka zlepšuje vedenie tepla, čím udržuje optimálnu teplotu pri brzdení a zabraňuje prehrievaniu bŕzd. Vyšší obsah uhlíka má pozitívny vplyv aj na odolnosť kotúčov, pretože sú vďaka nemu odolnejšie voči deformáciám a prasknutiam. Ku kotúčom je najlepšie zvoliť brzdové doštičky z ponuky rovnakého výrobcu.**
- TRW DTEC – sú kvalitné brzdové doštičky so zníženými emisiami prachu vznikajúceho pri brzdení. Sú pokryté náterom COTEC vyvinutým spoločnosťou TRW, ktorý má za úlohu skrátiť brzdnú dráhu po inštalácii nových doštičiek (v tzv. dobe zábehu) až o 7 m.**
Ak zostaneme pri Škode Superb III, je vidieť zreteľný rozdiel v cene doštičiek a kotúčov TRW oproti drahšej konkurencii. Sada kotúčov High Carbon + doštičiek DTEC stojí približne 120 EUR, čo je podobne ako sada od ATE. Kvalita týchto dvoch sád bude na podobnej úrovni, aj keď brzdy od TRW budú podľa nás o niečo lepšie.
TEXTAR - nemecký výrobca na najvyššej úrovni
Ide o ďalšieho nemeckého výrobcu, ktorý sa môže pochváliť najkvalitnejšími dielmi brzdového systému. Spoločnosť bola založená v roku 1913 a na trhu pôsobí vyše 100 rokov ako súčasť skupiny TMD Friction. Textar vyrába približne milión brzdových dielov denne, takže dopyt po produktoch tejto firmy je veľký. Predaj ide ruka v ruke s kvalitou a tak doštičky, ako aj kotúče Textar sú obľúbené.
Spoločnosť vyrába náhradné diely na úrovni OEM, ale svoje produkty dodáva aj na prvú montáž mnohých ikonických modelov. Medzi najzaujímavejšie patria model Tesla S a X, ako aj BMW i3 a i8, kde doštičky Textar montujú vo výrobe.
- Textar epad – je to model doštičiek, ktorý si zaslúži osobitnú pozornosť. Pri brzdení sú veľmi tiché a pomerne pomaly sa opotrebúvajú, vďaka čomu ostávajú ráfiky bez prachu pri dlhom používaní doštičiek, a ak sa objaví, veľmi ľahko sa zmýva.
- Textar PRO+ – je zasa model brzdových kotúčov, ktorý stojí za to odporučiť. Sú vyrobené z vysokouhlíkovej liatiny, ktorá zvyšuje odolnosť kotúča, zlepšuje vedenie tepla a tiež znižuje riziko jeho deformácie. Kotúče s povrchovou úpravou Textar PRO sú lepšie chránené proti korózii.
Predstavené doštičky a kotúče od firmy Textar pre Škodu Superb III stoja približne 190 EUR..
Výmena doštičiek a kotúčov je veľmi dôležitá vec, pretože bez funkčných bŕzd nemožno hovoriť o bezpečnej jazde. Netreba však zabúdať, že veľa záleží od použitých dielov, takže ak nechcete opäť meniť doštičky alebo kotúče už po niekoľkých tisíckach kilometrov, dôverujte osvedčeným výrobcom a užite si bezproblémovú jazdu s brzdami, ktoré vás nikdy nesklamú.
Kúpte si brzdové doštičky a kotúče na Allegro:
- 54,14 €
- BRZDOVÉ DOŠTIČKY BMW P. 1/3 3,0-4,4 07-13 EPAD
- za 0 € so